søndag 7. september 2008

Spanair ulykke

Da har det gått noen uker siden Spanair ulykken i Madrid. Teorien om at flyet ikke var riktig konfigurert for avgang, ser ut til å dominere. Det vil si de klaffene du ser komme ut bak og foran på vingene før avgang, ikke var satt til riktig posisjon.

Normalt vil flygerene varsles med lys og lyd signaler dersom posisjonen ikke er riktig for avgang. Men dette varselet beror på et signal som kommer fra flyets understell og forteller om flyet er på bakken eller i luften.

Dersom den enheten som avgjør om flyet er på bakken eller i luften ikke fungerer, vil det heller ikke komme et korrekt signal til varslings systemet for avgangs konfigurasjon og flygerene kan derfor påbegynne avgangen i den tro at alt er som normalt.

Jeg forstår det også slik at det varsel lyset som gjorde at flyet matte returnere etter første forsøk på avgang, som var tilknyttet et helt annet system, normalt ikke kan lyse på bakken og at det tar sitt signal fra den samme enheten som forteller om flyet er på bakken eller i luften.

Flygerene har sine egne prosedyrer for å visuelt sjekke at flyet er riktig konfigurert, men dersom denne prosedyren ikke følges, så ligger alt till rette for en ulykke.

En lignende ulykke har skjedd tidligere. Du kan lese mer om ulykken i El Pais og El mundo, to spanske aviser. Dersom du ikke kan spansk, så kan du oversette siden til engelsk med Google Translator.


Ingen kommentarer: